L’évolution du Petit Chaperon rouge (The Evolution of Little Red Riding Hood) b
L’évolution du Petit Chaperon rouge (The Evolution of Little Red Riding Hood) by Sophia Boules A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts Department of World Languages College of Arts and Sciences University of South Florida Major Professor: Christine McCall-Probes, Ph.D. Anne Latowsky, Ph.D. Jennifer Cazenave, Ph.D. Charlotte Trinquet, Ph.D. Date of Approval: March 8, 2017 Keywords: Children’s Literature, Fairy Tales, Rewriting, Little Red Riding Hood © Copyright 2017, Sophia Boules ProQuest Number: All rights reserved INFORMATION TO ALL USERS The quality of this reproduction is dependent upon the quality of the copy submitted. In the unlikely event that the author did not send a complete manuscript and there are missing pages, these will be noted. Also, if material had to be removed, a note will indicate the deletion. ProQuest Published by ProQuest LLC ( ). Copyright of the Dissertation is held by the Author. All rights reserved. This work is protected against unauthorized copying under Title 17, United States Code Microform Edition © ProQuest LLC. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway P.O. Box 1346 Ann Arbor, MI 48106 - 1346 10261647 10261647 2017 Dédicace Au Petit Prince. À ma grand-mère. À tous mes enfants qui aiment écouter des histoires. Remerciements J’aimerais remercier en premier lieu Dr. Christine McCall-Probes qui a su me guider vers les bonnes références. Sans son encouragement, son aide, ses remarques, ses lectures, ses corrections et ses multiples conseils, cette thèse n’aurait jamais abouti. Je sais infiniment grée à Dr. Anne Latowsky qui m’a beaucoup aidée tout au long de mes études à USF malgré ses nombreuses charges. Mes remerciements vont également à Dr. Jennifer Cazenave et à Dr. Charlotte Trinquet pour avoir accepté de participer à ce jury de thèse. Je suis particulièrement reconnaissante à ma famille en Egypte et aux États Unis pour leur amour inconditionné qui me comble. Finalement j’aimerais bien remercier mon mari qui m’a accompagnée, aidée, soutenue et encouragée tout au long de mes études. i Table des matières Table des illustrations iii Liste des tableaux iv Abstract v Résumé vii Chapitre I Introduction 1 Chapitre II Le Petit Chaperon rouge de Perrault et de Grimm 10 Le Petit Chaperon rouge 10 La grand-mère 12 Le loup 13 La maison et la forêt 14 La moralité du conte 16 L’illustration 20 Chapitre III La réécriture : Le Petit Chaperon bleu marine 26 Le Petit Chaperon bleu marine 30 La grand-mère 33 Le loup 34 La forêt, la ville 36 La moralité du conte 37 L’illustration 40 Chapitre IV Mélanges de contes et l’évolution du personnage du loup 46 Mélanges de contes 46 Le loup est revenu ! 48 Le loup sentimental 54 Chapeau rond rouge 57 Le retour de Chapeau rond rouge 60 Chapitre V Conclusion 67 Bibliographie 70 Livres 70 Articles 74 ii Appendice A : La fable du Loup et l’Agneau 77 Appendice B : Autorisations des éditeurs 79 iii Table des illustrations Illustration 1. Gustave Doré. Les contes de Perrault, Paris: Hetzel, 1862. 24 Illustration 2. Gustave Doré. Les contes de Perrault, Paris: Hetzel, 1862. 24 Illustration 3. Doris Stolberg. Little Red Riding Hood, Racine, Wisconsin: Whitman, 1952. 25 Illustration 4. Doris Stolberg. Little Red Riding Hood, Racine, Wisconsin: Whitman, 1952. 25 Illustration 5. Boris Moissard. Contes à l’envers, Paris: L’école des loisirs, 2009. 44 Illustration 6. Boris Moissard. Contes à l’envers, Paris: L’école des loisirs, 2009. 44 Illustration 7. Boris Moissard. Contes à l’envers, Paris: L’école des loisirs, 2009. 44 Illustration 8. Boris Moissard. Contes à l’envers, Paris: L’école des loisirs, 2009. 45 Illustration 9. Boris Moissard. Contes à l’envers, Paris: L’école des loisirs, 2009. 45 Illustration 10. Geoffroy de Pennart. Le loup est revenu ! Paris : Kaléidoscope, 1994. 65 Illustration 11. Geoffroy de Pennart. Le loup sentimental. Paris : Kaléidoscope, 1998. 65 Illustration 12. Geoffroy de Pennart. Chapeau rond rouge. Paris : Kaléidoscope, 2004. 66 Illustration 13. Geoffroy de Pennart. Le retour de Chapeau rond rouge. Paris : Kaléidoscope, 2011. 66 iv Liste des tableaux Tableau1: L’évolution du personnage du loup. 64 v Abstract Creating and writing fairy tales is a literary exercise that was introduced in the salons of the XVII century. Madame d'Aulnoy and Charles Perrault began to write the fairy tales that became fashionable at the court of King Louis XIV. Despite the simplicity of their narrative patterns, the tales carry messages that affect all readers. First addressed to adults, fairy tales dealt with anxieties, fears and desires of the human being. Little Red Riding Hood is one of the most famous tales in the world. Universally loved, this cautionary tale has experienced much evolution through the centuries. There are some differences between the very bloody oral version and the version of Perrault. A century later, the version of the two German brothers, the brothers Grimm, became the best-known version. But the story’s main rudiments have not changed: the little girl, the wolf, the mother, the grandmother and the forest, these elements have not ceased to inspire the authors up to the present day. Today the rewriting of fairy tales has become an art in its own right. If we look at the market of youth literature, we will find hundreds of tales rewritten and modernized. Writers take advantage of the popularity of these tales that fascinate adults as well as children. Little Red Riding Hood has turned into a story about a little girl with a Little Hood of all colors: navy blue or green. Among a long list of rewritten tales we have chosen to study five. The first tale is taken from the collection entitled Contes à l'envers by Dumas and Moissard: Le Petit vi Chaperon bleu marine (Little Navy Blue Riding Hood) This tale written in 2009 represents a clear illustration of the transfigured tale. The other four tales we have chosen are written by Geoffroy de Pennart. Through the study of these tales, we shall see how the character of the wolf has changed from the wretched wolf of Perrault. Le loup est revenue (The Wolf Has Returned) published in 1994 presents all the animals of the traditional tales that are afraid of the return of the wolf. Le loup sentimental (The Sentimental Wolf) released in 1998, features several famous characters from the classical tales and creates unexpected links between all these characters. The third tale is Chapeau rond rouge (Red Round Hat) published in 2004; this tale is a parody of the classic tale. Finally Le retour de Chapeau rond rouge (The Return of Red Round Hat) released in 2011 is a contemporary tale that refers to three previous tales: The Little Red Riding Hood, Goldilocks and the Three Bears and Red Round Hat. Through the reading of these five modern tales we can follow the course of the evolution of the tale. This study examines the evolution of the classic tale, its rewriting and intertextual correlations in the tale of Little Red Riding Hood. By analyzing adapted and rewritten modern tales, this research attempts to demonstrate that a rewritten tale is read only in light of the knowledge of the original tale. Inverted, transfigured or mixed, these tales offer the reader a great pleasure. The audience enjoys reading these texts full of humor and references winks compared to the classic tale. The role of heroes is often reversed in modern tales and morality does not remain the same. Thanks to this reading of the second degree of the rewritten tale, children discover and deepen their gaze in regards to the modern world. vii Résumé Les contes de fées est un exercice littéraire qui était introduit aux salons du XVII siècle. Madame d’Aulnoy et Charles Perrault ont commencé à écrire les contes de fées qui sont devenus en vogue à la cour de Louis XIV. Malgré la simplicité de leurs schémas narratifs, les contes portent des messages qui touchent tous les lecteurs. Adressés d’abord aux adultes les contes de fées traitaient des angoisses, des peurs et des désirs de l’être humain. Le Petit Chaperon rouge est un des contes les plus connus au monde entier. Aimé universellement, ce conte d’avertissement a connu beaucoup d’évolution à travers les siècles. Il existe certaines différences entre la version orale très sanglante et la version de Perrault. Un siècle plus tard, la version des deux frères allemands : celle des frères Grimm est devenue la version la plus connue. Mais l’histoire ne s’est pas arrêtée : la fillette, le loup, la mère, la grand-mère et la forêt, ces éléments n’ont pas cessé d’inspirer les auteurs jusqu'à nos jours. Aujourd’hui la réécriture des contes de fées est devenue un art à part entière. Si nous regardons le marché de la littérature de jeunesse, nous trouverons une centaine de contes réécrits et modernisés. Les écrivains profitent de la popularité de ces contes qui fascinent les adultes ainsi que les enfants. Le Petit Chaperon rouge uploads/Geographie/ l-x27-evolution-du-petit-chaperon 1 .pdf
Documents similaires
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/SLnx7mhobyAME7NtO2AhJ8EpWggb7vyD4EfXFAJpm76JrHGHXLVGzMR3VkWsvzdkt4ToEL4asBqLZj2KHmsUAYST.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/HuKfpEdp3MHvXCncS0393dwNNhYQTX95ZHxwEQvkiilizVRRs4jz9QFuY8TdOk5sJQVpV5qkKgepbZQ43uxxSaH8.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/CuMB9gAwSZTbPO7ZzPP32g1xtqwJXUpZ4CaT85IOOlJPYSKxWVPbz3kzGxwHefkbWixu2BriPcfafzXiuwXBXSBR.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/VL92TwjqitC70ARNfoTK5jafSN4doJDbFQTnH0DgXjAx4k0NXwlEwG5dtHaM4ZQNYX5AmX6vVQTdg3iAg9kH3fov.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/cDCV0RkUceYhBaqMjN5vagRKWZ733P0SwtwEq7hfyzb8mJpGickh2qknzbKKEpfHrXixMr8LBWEZDoBeLKvacKbA.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/fP7odgA9i6lTmqpqWtE5frizxTlnCT1Ud4Bq1Vf3E1RY06DRA5eyFJaotX4Cu9LRAAcjD9tbfAEPZ7ElWSqnFT59.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/HkkmSTrd01LdGBmw7GMSRGEAqiF8B5vFv4B4Uj1rFJscqvUF9gvFMEPIyHIT5U9NwrMG2BoAHrxM8VbzdfkStLfS.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/ebQLJD7VkvmbE39HqOtC9SgNiysixp0oZw495gBChxZbD4O9gZMCfRdAvt47DRdwgrzGh2r8HlFCb6c8Zz8GM5bT.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/q8DsUcWR1jjpViv0QEJBlVEnmfax1ap5RD6pPpiqvf1ku4bs4MzvVP0lbzjBauSrFJa4H3thYxHq2z0C5yFyH5m8.png)
![](https://b3c3.c12.e2-4.dev/disserty/uploads/preview/5jWCH9loPve6Ir0OGqHQx9Jm8md3ahyssrGaqqPiMg68Q0lE0z0FyOd0pcqoLWtJznDZfsYMGPaemVNV53x4QJ9W.png)
-
20
-
0
-
0
Licence et utilisation
Gratuit pour un usage personnel Attribution requise- Détails
- Publié le Nov 07, 2022
- Catégorie Geography / Geogra...
- Langue French
- Taille du fichier 2.0508MB