gisele vanhese Analele Universit ? ?ii ??Constantin Br? ncu i ? din T? rgu Jiu Seria Litere i tiin ?e Sociale Nr MITUL INGERULUI CAZUT LA EMINESCU LAMARTINE SI VIGNY LE MYTHE DE L ? ANGE DÉCHU CHEZ EMINESCU LAMARTINE ET VIGNY Prof Gisèle Vanhese Facultate

Analele Universit ? ?ii ??Constantin Br? ncu i ? din T? rgu Jiu Seria Litere i tiin ?e Sociale Nr MITUL INGERULUI CAZUT LA EMINESCU LAMARTINE SI VIGNY LE MYTHE DE L ? ANGE DÉCHU CHEZ EMINESCU LAMARTINE ET VIGNY Prof Gisèle Vanhese Facultatea de Litere Universitatea din Calabria Professeur Gisèle Vanhese Faculté des Lettres Université de Calabre Rezumat Studiu comparativ asupra imaginarului la Eminescu Lamartine si Vigny textul critic se ocupade analiza literara a unui simbol esential pentruimaginarul literar romantic Fata personajului este o imagine ce condenseaza sensul simbolic al aparitiei frumusetii masculine tenebroase ? Pentru viziunea romantica a erosului acest tip de portret ?zic si moral este caracteristic Arhetipul este Ingerul Cazut Omul si in special artstul se incarneaza in aceasta imagine literara Résumé Étude comparative sur l ? imaginaire d ? Eminescu Lamartine et Vigny le texte critique s ? occupe du traitement littéraire d ? un symbole essentiel pour l ? imaginaire littéraire romantique Le visage du personnage c ? est une image qui condense le sens symbolique de l ? apparition de la beauté masculine ténébreuse ? Pour la vision romantique de l ? éros ce type de portrait physique et moral est spéci ?que L ? archétype est l ? Ange déchu L ? homme et en particulier l ? artiste s ? incarne dans cette image littéraire Cuvinte cheie ingerul romantic dinamismul aerian antropologie demonism erotic solutii iconogra ?ce perspectiva gnostica Atunci cand la Duino Rilke compune prima sa Elegie intalneste in cursul cautarii sale etice si estetice strania ?gura a Ingerului Orice inger este inspaimantator ? Imagine matrice exprimand raporturile intre materie si spirit pur si impur vizibil si invizibil Ingerul se contureaza ca o enigma pe traseul uman In meditatia religioasa ca si in creatia artistica Ingerul ofera o imagine dubla dualism care de ?neste in viziunea lui Gaston Bachelard orice reverie asupra dinamismului aerian Inscriindu-se intro constelatie tematica care uneste puritate lumina verticalitate ingerii sunt delicati si binevoitori Ori dimpotriva trecrea lor fulguranta pe pamant ii asimileaza acelor vanturi de iarna teribile cantate de SaintJohn Perse C ? étaient de très grands vents sur toutes faces de ce monde De très grands vents en liesse par Mots-clés l ? ange romantique dynamisme aérien anthropologie démonisme érotique solutions iconographiques perspective gnostique Lorsqu ? à Duino Rilke compose sa première Elégie il rencontre au cours de sa quête éthique et esthétique l ? étrange ?gure de l ? Ange Tout ange est e ?rayant ? Image matricielle exprimant les rapports entre matière et esprit pur et impur visible et invisible l ? Ange se dresse comme une énigme sur le chemin de l ? homme Dans la méditation religieuse comme dans la création artistique l ? ange o ?re un double visage dualisme qui dé ?nit selon Gaston Bachelard toute rêverie sur le dynamisme aérien S ? inscrivant dans une constellation thématique qui unit pureté lumière verticalité les anges sont doux et bienveillants Ou au contraire leur passage fulgurant sur la terre

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