Bernard Palissy European Identities and Transcultural Exchange. Studies in Art

Bernard Palissy European Identities and Transcultural Exchange. Studies in Art History Edited by Sabine Frommel and Eckhard Leuschner Volume 1 Advisory Board Barbara Arciszewska, Warsaw Sonia Cavicchioli, Bologna Pedro Galera Andreu, Jaén Jasenka Grudelj, Zagreb Deborah Howard, Cambridge Patrick Michel, Lille Claudine Moulin, Trier Juliette Ferdinand Bernard Palissy Artisan des réformes entre art, science et foi De Gruyter Ce livre a reçu le soutien de l’Université de Vérone (Dipartimento Culture e ­ Civiltà), de la Cera- mica-Stiftung Basel et de l’équipe Histara de l’École Pratique des Hautes Études. ISBN 978-3-11-058506-3 eISBN (PDF) 978-3-11-058612-1 ISSN 2627-4159 Library of Congress Control Number: 2018964809 Bibliographic information published by the Deutsche Nationalbibliothek The Deutsche Nationalbibliothek lists this publication in the Deutsche Nationalbibliografie; detailed bibliographic data are available on the Internet at http://dnb.dnb. de. © 2019 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston Typesetting: LVD GmbH, Berlin Cover illustration: Bernard Palissy, plat rustique, ca. 1560, l’argile émaillée, 52,5 × 40 cm, Paris, Louvre Printing and binding: Hubert & Co. GmbH & Co. KG, Göttingen www.degruyter.com Contenu European Identities and Transcultural Exchange. Studies in Art History IX Préambule XI Introduction XIII Chapitre I Les « rustiques figulines » au fil des siècles 1 Les « rustiques figulines », un phénomène complexe 2 Une réception critique mitigée 6 Le « mythe Palissy », du XVIIe siècle à la réhabilitation ­ moderne 10 Chapitre II Bernard Palissy et la réforme du savoir 17 Sources d’une reconstitution biographique 17 Témoignages littéraires 18 Jeunesse et période saintaise (1510–1566) 20 L’engagement à la Cour (1566–1572) 26 Le refuge de Sedan (1572–1576) et les dernières années à Paris (1576–1590) 28 Mentions historiques des œuvres et commanditaires 29 Artisans et réforme du savoir 33 La critique de la théorie dans les œuvres de Palissy 42 L’expérience de l’art 45 Chapitre III Bernard Palissy et la réforme de l’art 55 Du verre à la terre : un choix idéologique ? 55 Le rôle de Palissy dans la fondation de l’Église réformée 56 Palissy et les « images » 62 La Réforme et l’art : Karlstadt, Luther et Calvin 65 VI Contenu Luther ou l’art au service de la Réforme 67 Jean Calvin et l’art 71 L’art de Palissy et la doctrine de Calvin 76 Artisans et réforme spirituelle 77 En Allemagne et en Suisse 77 En France 79 Le cas de la Saintonge 84 Chapitre IV Les architectures rustiques : vers la « dé-civilisation » 87 Le rustique dans l’architecture italienne et française 92 Le phénomène des grottes rustiques entre Italie et France 98 Les grottes dans les textes de Palissy 110 La grotte du connétable 111 La grotte des Tuileries 114 Les grottes palisséennes ou le processus de « dé-civilisation » 117 La recherche croissante d’illusionnisme 117 Le cas du dessin de la collection Destailleurs 123 L’apogée du naturalisme : les architectures végétales 128 Les termes en architecture : de l’Antiquité à la Renaissance 135 Les gardiens de l’antre 145 Le silence iconographique : la célébration d’un âge primitif ? 149 Chapitre V À la recherche de la sapience dans le jardin scriptural 159 Le projet de jardin : sources d’inspiration et discontinuités 159 Contexte et programme 159 La composition du jardin 165 La rusticité en tant que vertu morale 177 Célébrer la terre 177 Lorsque la nature enseigne à l’homme 184 Le jardin, tradition et innovation 188 Le jardin de sapience 197 Les pavillons : temples ou évocations de l’origine du monde ? 197 Le jardin scriptural 201 Échos érasmiens 211 La Querelle des instruments 214 VII Contenu Chapitre VI « Creating Nature » 223 La table des merveilles 223 La théâtralisation du banquet 223 Le monde pour convive 230 Questions de technique et d’iconographie 235 Le moulage d’après nature, entre Florence, Padoue, Nuremberg et Saintes 235 Le moulage d’après nature : une technique au statut controversé 240 Moulage et inventio 247 Créer pour connaître 249 Représenter l’inconnaissable 249 Palissy et les pierres : de l’art à la science 258 Palissy et la poésie scientifique 267 Art naturaliste et foi réformée 271 Au-delà de la science, le symbolisme religieux 271 Représenter le visible 279 « Deus magnus in magnis, maximus in minimis » 285 Conclusion 289 Tableaux 293 Annexes 313 I. Catalogue sélectif 313 La vaisselle 313 Les fragments de l’atelier des Tuileries 326 Les écrits 347 II. Documents et extraits 352 Bibliographie 361 Sources (avant 1789) 361 Textes critiques 365 Crédits photographiques 407 Index 409 European Identities and Transcultural ­ Exchange. Studies in Art History This book is the first volume of an international scholarly series that aims to inves- tigate the shaping and reshaping of European identities, taking into account the migration of knowledge, ideas, ways of life, and artistic expression and technique. This dynamic approach is based on the concept of mutual cultural exchange; it in- cludes the interactions between local traditions and imported models, between ar- tistic methods and crafts, and the complex processes of assimilation and resistance. The series will probe the political, social, religious and cultural backgrounds of works of art and the artistic self-representation of rulers, governments and religious institutions. Such an interdisciplinary perspective is intended to take hold of the intellectual and artistic energies stemming from cultural affinities and incompati- bilities. Last but not least, the series aims to offer accessible exemplary and metho­ dically sound interpretations of artistic forms and creative processes. Founded on a PhD thesis supervised by the École Pratique des Hautes Études, PSL, Paris, and the University of Verona, the present volume, Bernard Palissy. Arti- san des réformes entre art, science et foi, by Juliette Ferdinand engages immediately with this issue. It deals with the French Huguenot potter, hydraulic engineer and naturalist Bernard Palissy (1510–1589) and provides a new interpretation of his “rustic ware” in the context of the Protestant Reformation, divided by the main fields of his activity: artistic practice; natural sciences; and religious belief. The final part of the volume provides a catalogue of his more significant works, mainly pot- tery decorated with images of fish, crustaceans, reptiles, frogs and plants, inspired by the marshes of his native Saintonge and characterized by coloured lead glazes. The book demonstrates how these creations reflect the contemporary debates pur- sued by Reformed theologians around the representation of the sacred and the functions of art. But it also depicts the fundamental role of Palissy’s defence of craftsmanship and empi­ rical knowledge vis-à-vis the theoretical culture of the uni- versities and academies of the time. Palissy’s writings clearly show the influence of the Swiss missionaries of Jean Calvin preaching in the Saintonge; they also reveal affinities with Erasmus’ thought, while the iconography of his ceramics is close to that of German artists from X European Identities and Transcultural ­ Exchange. Studies in Art History Nuremberg. His whole output is a distinctive example of the migration and blend- ing of artistic trends and ideas from France, Italy, Switzerland and Northern Eu- rope. Palissy’s European outlook produced an original oeuvre that can be consid- ered a translation of religious concepts into entirely new forms of artistic expression. Although the artist never hid his Protestant beliefs, powerful patrons – such as the Queen Mother Catherine de’ Medici and Anne de Montmorency, the Constable of France – gave him protection and commissioned him to create gardens and grot- toes. Juliette Ferdinand deepens our understanding of Palissy’s rustiques figulines, which the artist himself in his Recepte véritable described as expressions of a return to nature, a common topic in this period. The relationship between his theory and practice becomes a key to better understanding the artist’s creative processes. The identification of his sources and reflection on their spiritual significance, based on a new interpretation of biblical citations, brings to light both Palissy’s religious ­ ideals and his personal aesthetics. While his strong personality remained a source of fascination for later periods, his rustic pottery catered to the 16th-century culture of collecting curiosities. The discovery of a close relationship between art, technical expertise, spirituality and science in Palissy’s work leads to a new interpretation of his oeuvre, one stressing the interaction between the spiritual exigencies of a re- formed artist and his vision of a reformed French society. On account of her close reading of the interconnections between art, science and written theory in the time of Palissy, Juliette Ferdinand’s work can be consi­ dered a substantial contribution to the study of transcultural exchange and the re- newal of typologies and artistic features in the Early Modern period. Sabine Frommel and Eckhard Leuschner February 2019 Préambule L’encre de ces pages a donné forme aux réflexions élaborées pendant les années du doctorat, grâce aux échanges avec plusieurs interlocuteurs que je voudrais ici remercier. Mes directeurs de thèse, tout d’abord, Sabine Frommel et Bernard Aikema, en qui j’ai toujours trouvé une oreille attentive et des conseils méthodolo- giques précieux. Amitié et reconnaissance vont également à Rosanna Gorris, grâce à qui j’ai pu élargir mon horizon historico-artistique par des connaissances en litté- rature française de la Renaissance et des milieux réformés. La thèse a uploads/Litterature/ bernard-palissy-artisan-des-re-formes-entre-art-science-et-foi-juliette-ferdinand.pdf

  • 22
  • 0
  • 0
Afficher les détails des licences
Licence et utilisation
Gratuit pour un usage personnel Attribution requise
Partager