University of Craiova From the SelectedWorks of Ion Sorin Bora 2013 Cei Șapteze
University of Craiova From the SelectedWorks of Ion Sorin Bora 2013 Cei Șaptezeci de ucenici(Luca 10,1-24): istoria exegezei; tradiții creștine Ion Sorin Bora, University of Craiova Available at: https://works.bepress.com/prlectdr_bora/1/ Cei şaptezeci de ucenici (Luca 10,1-24): Istoria exegezei; tradiţii creŞtine Les Soixante-dix disciples (Luc 10, 1-24): histoire de l’exégèse; des traditions chrétiennes Les Soixante-dix disciples, bien qu’ils ne soient pas très reconnus aujourd’hui, ont déterminé dans une bonne mesure la propagation de l’Eglise et surtout le renforcement de la parole de l'Evangile par leur témoignage, comme des témoins oculaires. Ils reçoivent un rôle intermédiaire, après la vie terrestre du Messie. Par eux-mêmes, ils n’ont aucun pouvoir et leur influence sur l’histoire n’est pas qu’indirecte. Mais l’histoire de la parole du Dieu a besoin des hommes et des femmes qui feront connu la cause du Jésus-Christ. La présence des Douze Apôtres dès le commencement en tant que disciples du Christ est dans l'intention évidente des synoptiques de s’enraciner dans la vie du Sauveur. Sur le Mont des Béatitudes, le Sauveur les appelle et choisit les Douze en leur donnant la puissance et le commande "pour guérir toutes les maladies et tout l’impuissance du peuple", alors un mandat d'engager les travaux des Apôtres dans le nom et le lieu de Christ. L’autorité que les Douze ont eue n'est pas une autorité profane, mais c’est l'autorité du Christ, dont il l’a reçu du Père. Ce mandat n'est ni définitive ni complète. Le mandat à peine reçu à l’institution des Douze sera «écrit» par les mots et les miracles du Christ, les nouvelles commandes et des cadeaux jusqu’à la passion sur le Mont Golgotha. Les derniers mots du mandat des Onze Apôtres (Judas perd la dignité d’apôtre après la trahison) ont été reçus en Galilée, avant de l'ascension (Marc 16, 19). Leur mandat prend une nouvelle dimension surtout après la Pentecôte, la mission apostolique étant un travail théandrique, «Le Seigneur travaillait avec eux et confirmait la parole par les miracles qui ont suivi" (Marc 16, 20). Seigneur les appelle à marcher étape par étape pour se transformer du gens ordinaires (pêcheurs, collecteurs d'impôts, pécheurs) en lumière du monde, pêcheurs d'hommes et pasteurs de l'Israël spirituel. La mission des Apôtres avant la résurrection est au cœur des évangiles synoptiques. Le Sauveur les envoie dans les villes d'Israël pour prêcher le royaume de Dieu, sans sac à main ou bâton, pas d'argent dans la ceinture, mais seulement la parole de Dieu qui leur a confié. La repentance, le royaume des cieux, la paix, la guérison des malades et l’expulsion du démonisés sont les repères de la prédication apostolique non seulement avant mais aussi après la Résurrection, et l'Eglise a le devoir de les faire toujours actuelles. Le Saint Évangéliste Luc reste cohérente en ce qui concerne les deux collèges de disciples qu'il présente depuis le début mais aussi en ce qui concerne les deux discours distincts, chaque collège correspondant à l'un des collèges apostoliques, les Douze Apôtres (Luc 9,1-6) et les soixante-dix (Luc 10, 1-24). La distinction entre les deux collèges depuis l'appel, Jésus les appelle par leur nom les apôtres (cf. 5,27-28) pendant que l'autre est indéterminée, le nom des disciples étant totalement absent. (9, 57-62). La création de deux collèges d'disciples présent encore une fois le plus de supériorité des Douze Apôtres, rappelez nominale (Luc 6,12-16) par opposition à soixante-dix anonymes de Luc 10,1. Après la Résurrection, cependant, le Seigneur se montré aux Douze mais aussi aux soixante-dix, un témoin de la victoire du Christ sur la mort et les autres merveilles. Si la mission des Douze est orientée vers l’Israël, les soixante-dix représente la mission chrétienne aux peuples, cela pratiqué par Eglise au moment de la rédaction du troisième évangile. Nous ne pouvons pas distinguer facilement l’apostolat rédige vers le peuple choisi ou « la mission passé» et l’apostolat après la résurrection ou «mission eschatologique». L’apostolat est unique, comme le Christ est l'un et l'Église est une et la mission de l'Église est enracinée dans l'envoi de ses disciples vers les brebis perdues d'Israël. L’organisation de l'Église est au stade embryonnaire, même dans les premières étapes des apôtres. Donc, personne ne peut partager exactement les paroles de Jésus à ses disciples avant la résurrection entre les Juifs et les peuples. Mais nous savons pour sûr que sans ces deux collèges d'apôtres, qui travaillent ensemble, la foi chrétienne professée par eux, ne seraient pas venus jusqu'à nous inchangée. Pr. dr. Ion Sorin Bora Cei şaptezeci de ucenici (Luca 10,1-24): istoria exegezei; tradiţii creŞtine Prefață de Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc Tipărită cu binecuvântarea Î.P.S. Dr. Irineu, Arhiepiscop al Craiovei și Mitropolit al Olteniei Editura Mitropolia Olteniei Craiova 2013 Prezenta lucrare a fost alcătuită sub coordonarea Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc și prezentată ca teză de doctorat în data de 29.11.2010 în cadrul Facultății de Teologie „Andrei Șaguna”, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Articole publicate până în prezent: „«Ceilalți ucenici» ai Domnului (Lc. 10,1,17) au fost în număr de 70 sau 72? Scurte precizări asupra implicațiilor celor două variante textuale”, în Mitropolia Olteniei, an LXV(773- 776), 5-8/2013, pp. 164-180; „Meserii și ocupații amintite în cărțile Noului Testament compatibile și incompatibile credinței creștine. Repere atitudinale actuale” în Competențe socio-umane pentru piața muncii, volumul lucrărilor Conferinței Internaționale „Competențe socio-umane pentru piața muncii”, 19-20 octombrie 2013, Craiova, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2013, pp. 62-69; „Cei Doisprezece ucenici ai Domnului și importanța mandatului încredințat lor de la Domnul pentru instituția Bisericii creștine”, în Mitropolia Olteniei, an LXV(769-772), nr. 1-4/2013, pp.124-147; „Identitatea locului naufragiului care purta pe Sfântul Apostol Pavel spre Roma: Melita-Malta sau Kefalonia (Fapte 28,1)”, în Mitropolia Olteniei, an LXIV(761-764), nr.5-8/2012, pp. 81-110; „«Cei tari» și «cei slabi», după I Corinteni 8-10” în Altarul Banatului, an 7-9/2012, pp. 58-79; „«Cei săraci cu duhul» din perspectiva lui Wirkungsgeschichte”, în Mitropolia Olteniei, an LVIII(2006), nr. 5-8, pp. 115-120; „Evoluția structurilor sonore în muzica psaltică”, în Mitropolia Olteniei, an LV(2003), nr. 1-4, pp.159-163. Copyright @ toate drepturile sunt rezervate autorului Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României BORA, ION SORIN Cei şaptezeci de ucenici (Luca 10, 1-24) : istoria exegezei : tradiţii creştine / pr. dr. Ion Sorin Bora ; pref. de preot prof. dr. Vasile Mihoc ; tipărită cu binecuvântarea Î.P.S. Dr. Irineu, Arhiepiscop al Craiovei şi Mitropolit al Olteniei. - Craiova : Editura Mitropolia Olteniei, 2013 Bibliogr. ISBN 978-973-1794-85-3 I. Mihoc, Vasile (pref.) II. Irineu, arhiepiscopul Craiovei şi mitropolitul Olteniei 227 Coperta 1: Sfântul Evanghelist Luca Coperta 2: Cina de la Emaus Imagini preluate din biserica cu hramul „Sf. Ier. Antim Ivireanul” din orașul Tg-Cărbunești, județul Gorj. Pictor: Niculae Vâlcu. CUPRINS Prefață de Pr.Prof. Dr. Vasile Mihoc………….. 11 ABREVIERI………………………………………... 17 INTRODUCERE……………………………... 19 A. Situația cercetării actuale……………………….. 20 B. Motivația cercetării………………………………. 23 C. Metoda folosită……………………………………. 25 1.APOSTOLATUL CREŞTIN…………………. 30 1.1. Lămurire terminologică…………………... 31 1.1.1. Μαθητής (ucenic)………………………….. 31 1.1.2. Άπόστολος (apostol)……………………….. 33 1.1.3. Αποστολή (apostolatul sau apostolia)……… 39 1.2. Apostolatul Mântuitorului………………... 43 1.3. Instituția Celor Doisprezece……………… 46 1.3.1. Numele Sfinţilor Apostoli…………..…….. 52 1.3.2. Reprezentarea Celor Doisprezece în arta creştină……………………………………………... 57 1.3.3. Ucenicia Apostolilor în Galileea………….. 61 1.3.4. Minunile Mântuitorului în comunitatea ucenicilor Săi……………………………...………... 71 Excurs: Iudaism și creștinism……………………...….. 74 Concluzii………………………………………...……85 5 2.APOSTOLATUL CELOR ȘAPTEZECI ………….. 87 2.1. Numărul 70 în Vechiul Testament……….. 89 2.2. Cei Șaptezeci înaintea instituirii…………..94 2.2.1. Ucenicii Sfântului Ioan Botezătorul.............95 2.2.2. Demonizații din Gadara…………………... 97 2.2.3. Alți posibili ucenici…………..…………… 97 2.3. Scurte considerații asupra singurei pericope despre Cei Șaptezeci de ucenici (Lc. 10,1-24). 100 2.3.1. Episodul misiunii prepascale……………. 101 2.3.2. Ipoteza redacțională……………………... 104 2.3.3. Ipoteza extrasului din Q…………………. 105 2.3.4. Elemente textuale proprii……………..…. 111 3.CUVINTELE DOMNULUI CĂTRE CEI ŞAPTEZECI………………………………………….... 115 3.1. Lucrătorii Împărăției (Lc. 10,1-4)………....116 3.1.1. Domnul a ales alți Şaptezeci de ucenici(v.1) 118 3.1.2. Şaptezeci sau şaptezeci şi doi?................... 124 3.1.3. I-a trimis câte doi…………………………130 3.1.4. Locul „unde Însuşi Domnul avea să vină”. 134 3.1.5. Lucrătorii secerişului(v.2)…………………. 136 3.1.6. „Mergeţi!”(v.3)…………………………….. 143 3.1.7. Mieii în mijlocul lupilor…………………… 147 3.1.8. Interdicţiile specifice acestei misiuni……… 153 3.1.9. Salutul „pe cale”………………………...… 160 3.2. Conduita ucenicilor în „casă” şi în „cetate” (v.5-11)………………………………………. 163 3.2.1. Rostirea cuvântului Pace! ............................ 164 3.2.2. Fiul păcii………………....………………... 168 3.2.3. Ucenicii locuiesc o singură casă în cetate. 171 3.2.4. Cetatea care primeşte predica (v. 8-9)……... 175 6 3.2.5. Cetatea care nu primeşte predica (v. 10- 11)…………………………………………………. 177 3.3. Cetăţile nepocăite (v.12-15)……………….. 183 3.3.1. Sodoma …………………………......…… 184 3.3.2. Cetăţi contemporane misiunii Celor Şaptezeci …………………………………………………….. 186 3.3.3. Tirul şi Sidonul…………………………... 192 3.4. Cuvintele şi faptele apostolice(v.16-20)…. 194 3.4.1. Mărturia ucenicilor………………………. 196 3.4.2. Căderea Satanei………………………….. 200 3.4.3. Darul sau puterea ucenicilor (v.19)……… 205 3.4.4. Cartea vieţii (v.20)……………………….. 211 3.5. Lauda Tatălui și fericirea ucenicilor (v.21- 24)……………………………………………. 214 3.5.1. „Te slăvesc pe Tine Părinte”(v.21)……… 218 3.5.2. Domn al cerului şi al pământului………... 221 3.5.3. Aceste lucruri……………………………. 222 3.5.4. Le-ai ascuns de cei înţelepţi şi cei pricepuţi…………………………………………… 224 3.5.5. Le-ai descoperit pruncilor……………….. 225 3.5.6. Aşa a fost înaintea Ta bunăvoinţa Ta……. 228 3.5.7. Toate mi-au fost date de către Tatăl Meu (v.22)…………………………………………........ 229 3.5.8. Nimeni nu cunoaşte cine este Fiul decât numai Tatăl……………………………………….. 233 3.5.9. „Fericiţi sunt ochii care văd cele ce vedeţi voi!” (v.23)…………….…………………………. 235 Concluzii…………………………………….. 238 4. DIN ISTORIA INSTITUȚIEI CELOR ȘAPTEZECI uploads/Politique/ cei-saptezeci-de-ucenici-luca-10-1-24-istoria-exegezei-traditii-crestine-recomandata-la-n-t.pdf
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- Publié le Jui 10, 2021
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