The Variable Media Approach Edited by Alain Depocas, Jon Ippolito, and Caitlin

The Variable Media Approach Edited by Alain Depocas, Jon Ippolito, and Caitlin Jones Sous la direction de Alain Depocas, Jon Ippolito et Caitlin Jones permanence through change L’approche des médias variables la permanence par le changement Permanence Through Change: The Variable Media Approach © 2003 The Solomon R. Guggenheim Foundation, New York, and The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, Montreal. All rights reserved. All works used by permission. ISBN: 0-9684693-2-9 Published by Guggenheim Museum Publications 1071 Fifth Avenue New York, New York 10128 and The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology 3530 Boulevard Saint-Laurent, suite 402 Montreal, Quebec H2X 2V1 Designer: Marcia Fardella English editors: Carey Ann Schaefer, Edward Weisberger French coordinator: Audrey Navarre French editors: Yves Doucet, Jacques Perron Translations from English to French: Bruce Sterling’s “Digital Decay,” by Françoise Charron; all other texts, by The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology Printed in Canada L ’approche des médias variables : la permanence par le changement © 2003 The Solomon R. Guggenheim Foundation, New York, et la fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie, Montréal. Tous droits réservés. Textes et reproductions utilisés avec permissions d’usage. Bibliothèque nationale du Québec Bibliothèque nationale du Canada ISBN: 0-9684693-2-9 Publié par Guggenheim Museum Publications 1071 Fifth Avenue New York, New York 10128 et la fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie 3530 boulevard Saint-Laurent, bureau 402 Montréal, Québec H2X 2V1 Concepteur graphique : Marcia Fardella Correcteurs de la version anglaise : Carey Ann Schaefer; Edward Weisberger Coordonnatrice de la version française : Audrey Navarre Correcteurs de la version française : Yves Doucet, Jacques Perron Traduction de l’anglais au français : Bruce Sterling « Décomposition numérique », par Françoise Charron; les autres textes, par la fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie Imprimé au Canada Table of contents PREFACE Jean Gagnon INTRODUCTIONS The Challenge of Variable Media John G. Hanhardt Digital Decay Bruce Sterling PERSPECTIVES Berkeley Art Museum/Pacific Film Archive Richard Rinehart Franklin Furnace Archives, Inc. Tiffany Ludwig Performance Art Festival+Archives Thomas Mulready Rhizome.org Alena Williams Walker Art Center Steve Dietz METHOD Accommodating the Unpredictable: The Variable Media Questionnaire Jon Ippolito Beyond “Conservative”: The Conservator’s Role in Variable Media Preservation Carol Stringari Table des matières PRÉFACE Jean Gagnon INTRODUCTIONS Le défi des médias variables John G. Hanhardt Décomposition numérique Bruce Sterling PERSPECTIVES Berkeley Art Museum/Pacific Film Archive Richard Rinehart Franklin Furnace Archives, Inc. Tiffany Ludwig Performance Art Festival+Archives Thomas Mulready Rhizome.org Alena Williams Walker Art Center Steve Dietz MÉTHODE Composer avec l’imprévisible : le questionnaire sur les médias variables Jon Ippolito Au-delà de la «restauration» : le rôle d’un restaurateur dans la préservation des médias variables Carol Stringari 5 7 11 25 29 35 39 43 47 55 Reality Check: A Year with Variable Media Caitlin Jones Goals of the Variable Media Network Alain Depocas CASE STUDIES Nam June Paik, TV Garden Introduction by John G. Hanhardt “Preserving the Immaterial” excerpts Meg Webster, Stick Spiral Introduction by Carol Stringari “Preserving the Immaterial” excerpts Ken Jacobs, Bitemporal Vision: The Sea Introduction by Jon Gartenberg “Preserving the Immaterial” excerpts Felix Gonzalez-Torres, Public Opinion Introduction by Nancy Spector “Preserving the Immaterial” excerpts Grahame Weinbren and Roberta Friedman, The Erl King Introduction by Jeff Rothenberg Interview excerpts Mark Napier, net.flag Introduction by Jon Ippolito “Preserving the Immaterial” excerpts RESOURCES Variable Media Network Members Related Organizations Glossary L'épreuve de la réalité : une année avec les médias variables Caitlin Jones Objectifs du Réseau des médias variables Alain Depocas ÉTUDES DE CAS Nam June Paik, TV Garden Introduction de John G. Hanhardt Extraits de « Preserving the Immaterial » Meg Webster, Stick Spiral Introduction de Carol Stringari Extraits de « Preserving the Immaterial » Ken Jacobs, Bitemporal Vision : The Sea Introduction de Jon Gartenberg Extraits de « Preserving the Immaterial » Felix Gonzalez-Torres, Public Opinion Introduction de Nancy Spector Extraits de « Preserving the Immaterial » Grahame Weinbren et Roberta Friedman, The Erl King Introduction de Jeff Rothenberg Extraits d’une entrevue Mark Napier, net.flag Introduction de Jon Ippolito Extraits de « Preserving the Immaterial » RESSOURCES Membres du Réseau des médias variables Organismes connexes Glossaire 61 66 70 78 86 92 100 108 116 118 123 Jean Gagnon is Executive Director, The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, Montreal. Jean Gagnon est directeur général de la fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie, Montréal. Preface Jean Gagnon Since its founding, the Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology has considered the preservation of electronic and digital artworks a pressing matter. But it took some years before we received any project demonstrating a truly innovative approach to this issue. When the Solomon R. Guggenheim Museum sub- mitted the Variable Media Network project based on the paradigm proposed by Jon Ippolito, the museum’s Associate Curator of Media Arts, we recognized the project’s potential as a model for approaching the issue of preserving nontraditional media artworks. The project was particularly valu- able because it enabled research that was greatly needed in the field of art preservation. To the Guggenheim’s original proposal, we added a component: an actual emulation test case to preserve a digital work. We felt that while there have been many theories and discussions on pre- serving digital and dynamic artworks, there was a need for practical, emulation experiments from which much knowledge could be gained. We are proud to be forging this research partner- ship with the Guggenheim Museum and to be enriching and helping disseminate our knowledge. This publication, accompanied by a Web site and an online database, is integral to our goal of shar- ing information and directly involving the communi- ties and institutions concerned with preservation. Préface Jean Gagnon Pour la fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie, la préservation des œuvres d’art électronique et numérique a toujours constitué une préoccupation primordiale. Il a tout de même fallu quelques années avant qu’un projet vraiment novateur lui soit proposé à cet égard. Le projet Réseau des médias variables du Solomon R. Guggenheim Museum, qui repose sur le paradigme avancé par Jon Ippolito, conservateur associé des arts médiatiques de cet établissement, a le potentiel de servir de modèle pour aborder la question de la pré- servation des œuvres d’art réalisées à l’aide de médias non traditionnels. Le projet est d’autant plus valable qu’il suppose la tenue de recherches cruciales dans le domaine de la préservation en art. La fondation a introduit un élément à la proposition originelle du musée : une étude de cas dans laquelle la stratégie employée reposera sur l’émulation pour préserver une œuvre numérique. Malgré les maintes théories et discussions au sujet de la préservation des œuvres d’art numérique, interactive et dynamique, nous estimions indispensable la tenue d’essais pra- tiques d’émulation. Il en résulterait incontestable- ment une mine de connaissances. Nous sommes fiers de forger ce partenariat de recherche avec le Guggenheim Museum et ainsi enrichir nos connaissances et contribuer à leur diffu- sion. La présente publication n’est qu’un début. S’y conjugueront des éléments en ligne, un site Web et une base de données, tous partie intégrante de notre objectif de partager le savoir et de faire inter- venir directement les collectivités et institutions concernées. 5 Introductions The Challenge of Variable Media Mark Napier, net.flag, 2002 2002 version, accessed March 2003 at netflag.guggenheim.org Solomon R. Guggenheim Museum, New York Mark Napier, net.flag, 2002 Version 2002, telle qu’accessible en mars 2003 à netflag.guggenheim.org Solomon R. Guggenheim Museum, New York The Challenge of Variable Media John G. Hanhardt The physical fragility of film, the changes in broad- cast media, the interactive experience of the Internet, the expansion of digital media: a rapidly transforming, mutating media environment chal- lenges us as we seek to maintain a fundamental intention—preserving the integrity of an artwork. This publication describes one approach to this problem. This publication is not a how-to guide to new media preservation but a collection of per- spectives on an emerging paradigm, written by the people who developed it. The Variable Media Network has its roots in the Guggenheim’s Film and Media Arts Program, which sees the histories of film and the media arts as fundamental to understanding the visual culture of the 20th and 21st centuries. The program’s goal is to engage the museum as a critical and intellectual space able to embrace diverse histo- ries of the moving image while responding to new developments within artistic practice globally. The Variable Media Network aims to establish a process and means to address artworks created across a variety of media and materials, to deter- mine protocols and initiatives that will bring a flexible approach to the preservation of a range of creative practices. The variable media paradigm has been designed with extraordinary resourceful- ness and intelligence by Jon Ippolito, Associate Curator of Media Arts, whose knowledge of new media, belief in the integrity of the artists, and development of innovative methodologies informs an important contribution to our preservation initiatives here. Le défi des uploads/Science et Technologie/ permanence-through-change-the-variable-media-approach.pdf

  • 23
  • 0
  • 0
Afficher les détails des licences
Licence et utilisation
Gratuit pour un usage personnel Attribution requise
Partager