droit + art de la rue vision nord-américaine 14/10/2016 vincent gautrais profes
droit + art de la rue vision nord-américaine 14/10/2016 vincent gautrais professeur titulaire directeur du CRDP / RDCG faculté de droit université de montréal chaire Wilson www.gautrais.com culture + numérisation 21/10/2015 vincent gautrais professeur titulaire directeur du CRDP / RDCG faculté de droit université de montréal chaire Wilson www.gautrais.com imposteur encore... 1. ti et non pi 2. immatériel et non matériel 3. nord-américain ... 1. www.gautrais.com (2006 - 2016) https://www.gautrais.com/?post_t ype=talk&p= 2927 2. … phénomène des cloches à vide 1- graffiti: objet de valeur + 2 - graffiti: objet + valeurs 1- graffiti: objet de valeur + imperméabilité des domaines du droit copyright droit criminel / civil il y a bien droit de l’auteur « copyright is for losers » (Banksy) 17 U.S.C § 102 (a). Copyright protection subsists, in accordance with this title, in original works of authorship fixed in any tangible medium of expression, now known or later developed, from which they can be perceived, reproduced, or otherwise communicated, either directly or with the aid of a machine or device. Works of authorship include the following categories: (…) (5) pictorial, graphic, and sculptural works; US 17 U.S.C § 101. A work is “fixed” in a tangible medium of expression when its embodiment (…) is sufficiently permanent or stable to permit it to be perceived, reproduced, or otherwise communicated for a period of more than transitory duration. A work consisting of sounds, images, or both, that are being transmitted, is “fixed” for purposes of this title if a fixation of the work is being made simultaneously with its transmission. US interprétation large de fixation Advanced Computer Servs. of Mich., Inc. v. MAI Sys. Corp., 845 F. Supp. 356 (E.D. Va. 1994) US droit d’auteur s’applique indépendamment de la légalité de l’oeuvre Mitchell Brothers Film Group v. Cinema Adult Theater, 604 F.2d 852 (1979) US copyright vs obscénité Mavrix Photo Inc. v. Allieiswired.com (C.D. Cal. Oct. 12, 2010) (Penelope Cruz) US copyright vs vie privée pas de « clause d’illégalité » dans le copyright act (Lerman (2013), #318) US ≠ Chine fonction du copyright act «promote the progress of science and the useful arts» US application pratique du copyright act «copyright would give graffiti artists greater incentive to paint legally.» (Lerman, 2013, #324) US applicable en terme de reproduction Villa v. Pearson Educ., Inc., 2003 WL 22922178 (N.D. Ill. Dec. 9, 2003) US limites du droit de l’auteur 1. limites sur la base du droit d’auteur 2. limites sur la base du VARA (Visual Artists Rights Act (1990)) 17 U.S.C § 202. Ownership of a copyright, or of any of the exclusive rights under a copyright, is distinct from ownership of any material object in which the work is embodied. Transfer of ownership of any material object, including the copy or phonorecord in which the work is first fixed, does not of itself convey any rights in the copyrighted work embodied in the object; nor, in the absence of an agreement, does transfer of ownership of a copyright or of any exclusive rights under a copyright convey property rights in any material object. 1. limites sur la base du droit d’auteur 2. limites sur la base du VARA (Visual Artists Rights Act (1990)) VARA = réaction législative à Serra v. United States General Services Administration 847 F.2d 1045 (2nd Cir. 1988) «designed for the Federal Plaza and artistically inseparable from its location» liberté d’expression (non)" Visual Artists Rights Act (VARA) (1990) US intégrité paternité (authorship) destruction limites du VARA English v. BFC & R East 11th St. LLC, No. 97 Civ. 7446, 1997 WL 746444 (S.D.N.Y . Dec. 3, 1997) VARA "does not apply to artwork that is illegally placed on the property of others, without their consent, when such artwork cannot be removed from the site in question.” US destruction limites du VARA obligation de notification (auteur anonyme) US paternité (authorship) originalité LDA, 2. « toute oeuvre littéraire, dramatique, musicale ou artistique originale » S'entend de toute production originale du domaine littéraire, scientifique ou artistique quels qu'en soient le mode ou la forme d'expression…» Canada fixation LDA, 3 (1). Le droit d'auteur sur l'oeuvre comporte le droit exclusif de produire ou reproduire la totalité ou une partie importante de l'oeuvre, sous une forme matérielle quelconque… Canada Apple Computer c. McKintosh Computers, [1988] 1 C.F. 673 (CAF): « à mon avis, le programme des demanderesses, inscrit sur une microplaquette ROM, est nettement visé par les premiers mots de l’article 3 de la loi. (…). J’estime que le critère de la lisibilité ou de la perception visuelle … éphémère ou pas Radio-Canada c. SODRAC, 2015 CSC 57 Canada droits moraux existants mais … (LDA, 14) – cessibles – peu utilisés Canada exceptions possibles? – utilisation équitables? non Canada exceptions possibles? – utilisation équitables? 32.2 (1) Ne constituent pas des violations du droit d’auteur : b) la reproduction dans une peinture, un dessin, une gravure, une photographie ou une oeuvre cinématographique : (i) d’une oeuvre architecturale, à la condition de ne pas avoir le caractère de dessins ou plans architecturaux, (ii) d’une sculpture ou d’une oeuvre artistique due à des artisans, ou d’un moule ou modèle de celles-ci, érigées en permanence sur une place publique ou dans un édifice public; Canada jurisprudence moribonde Canada Canada Canada Canada 2 - graffiti: objet + valeurs 2a contrôle de sa production prolifération des lois anti-graffiti US 1. criminalisation de l’acte US NYPD Vandal Squad + Banksy ex post acceptance + Haring 2. obligation d’effacer US ex. New York City Administrative Code (10-117.3) (2005) US ex. Los Angeles Administrative Code (49.84.3) (ici) US It is unlawful for any person owning or otherwise in control of any real property within the City to permit or allow any graffiti to be placed upon or remain on any walls, temporary or permanent structure, places, or other surfaces located on such property when the graffiti is visible from a public street ... protection du First amendment ? Spence v. Washington 418 U.S. 410 US message would be understood by those who viewed it intent to convey a particularized message 2b contrôle de son utilisation Canada “ACAB” “un flic; une balle” droit + art de la rue vision nord-américaine vincent gautrais professeur titulaire directeur du CRDP / RDCG faculté de droit université de montréal chaire Wilson www.gautrais.com uploads/S4/ streetartv-1.pdf
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- Publié le Jul 09, 2022
- Catégorie Law / Droit
- Langue French
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